Добавка: Как да извлечем максимума при настройването на режимите за снимане
Преди да започна да говоря за Canon 7D, бих искал да спомена, че за последните години съм притежавал и активно използвал почти всички апарати на Canon от високия и среден клас. Поради тази причина мнението за качеството на изображението на 7D е базирано на фона на останалите впечатления, които съм придобил с другите апарати: Canon EOS-1D Mark II N, Canon EOS-1D Mark III, Canon EOS-1Ds Mark III, Canon 1Ds, Canon 1D 4.2 MP и Canon 5D Mark II.
Разбира се Канон 7Д не е от професионалния клас апарати директно сравним с Mark апаратите, но за първи път от Canon пуснаха на пазара достоен и доста по-евтин заместител на Mark-овете.
Поради гъсто разположените пиксели (18 MP) на 1.6 кроп фактор матрица, апарата изисква ползването на най-добрата оптика, което е добре дошло, т.к. повечето аматьори или напреднали wildlife фотографи така или иначе ползват качествена телефото оптика. Дори в България, повечето от нас вече имаме обективи от най-висок клас за снимане на спорт и wildlife – Canon 300mm f/4 L IS, Canon 500mm f/4 L IS, Canon 600mm f/4 L IS, Canon 300mm f/2.8 L IS, Canon 400mm f/2.8 L IS.
С тези обективи може да се “извади” висококачествено изображение което дори на 100% увеличение да е отлично. За пример искам да дам една снимка от последната седмица на голям корморан в брачно оперение, който се намираше на около 30 метра от мен. Снимката е 100% кроп, като от 1067 пиксела по дългата страна съм я намалил на 950 пиксела, което е съвсем малко намаление. Въпреки че корморана е мокър, а перата му много мазни, качеството на изображението е отлично. Снимката е направена с Canon 7D и Canon 400mm f/2.8 L IS.
Ако снимате да речем пойна птичка до 10 метра, тогава качеството на картината ще е още по-добро. Ако искате да направите отпечатка на хартия, тогава недостатъците на снимката стават още по-маловажни, т.к. при печат дефектите по снимката личат много по-малко. Особено ако печатате пълни снимки до А2 формат, фотокопието просто звъни. Отпечатвал съм снимки от 7D до А1 формат (60/90) и просто нямам никакви забележки.
Когато снимате с Канон 7Д диви животни и най-вече птици, трябва да имате няколко неща предвид:
1. Най-важното е въздушната перспектива – тя скапва изображението повече от колкото ако снимате с full frame апарат или друг апарат с малко мегапиксели. Идеалното време е това без директна слънчева светлина, която особено много скапва снимки, правени непосредствено над земята или над водата. Най-хубавите снимки съм правил при време с висока облачност с тънко разстлани облаци и слънце което да пробива през тях. Тогава няма треперене на въздуха и може спокойно да снимате обекти, които са дори на 50 метра от вас.
2. Следващото по важност е скоростта на снимане. Ако досега сте имали 30D или Mark II N и сте правили остри снимки на 1/1000 секунда, то с 7D за да запазите нивото на годност на снимките трябва да увеличите повече от два пъти скоростта на затвора, в случая 1/2000 секунда или повече са препоръчителни. Това е така заради гъстотата на пикселите на матрицата. Ако на Mark II N дадено помръдване на обектива означава поместване на проекцията с няколко пиксела, то при 7D същото движение означава поместване с няколко десетки пиксела.
3. Третото най-важно нещо, което ви препоръчвам да правите е да ползвате новите режими за следящ автофокус (Servo AF) – зоново и автоматично следене на всички точки с позициониране на началната точка от която да стартира. Т.к. 7D има отделен процесор за автофокуса, автоматичното избиране на точка не забавя камерата, а напротив, увеличава годните кадри при снимане на динамични сцени.
4. И последното нещо, което работи много добре за мен, е нагласянето на следните настройки в апарата:
C.Fn. III.1: Autofocus/Drive AI Servo tracking sensitivity. Настройте го на Slow – плъзгача най в ляво да отиде. Това означава че докато следите основния обект и между него и вас се появи друг обект, апарата ще игнорира „пришълеца“ достатъчно дълго време и ще продължи да следи основния обект. Типичен пример за това е влитането на хищна птица в ято.
C.Fn. III.2: Autofocus/Drive AI Servo 1st/2nd img priority настроено на точка 3: Release/Tracking priority. Това означава: Ако стане екшън и трябва да се улови задължително момента, първия кадър ще бъде заснет мигновено – точно когато спусъка бъде натиснат. От там нататък апарата прехвърля приоритета върху точния фокус и следенето на движещия се обект, което означава че може да забави кадрите в секунда, за сметка на прецизността, ако ситуацията го налага. До колкото си спомням, това е първото непрофесионално тяло от канон, което предлага тази функция.
Ето един ярък пример за това как C.Fn. III.2:3 работи ефикасно в полза на фотографа:
Преди две седмици снимах пеликани легнал и окопан в земята за възможно най-нисък ъгъл на снимане. По време на снимката обектива беше все още на видео-главата, която пък беше монтирана на хоризонтално-разкрачен трипод. Въпреки това ми бе много неудобно въртенето на обектива. Месец по-късно се сдобих с аксесоара SKM-II Skimmer Ground Pod II, който е далеч по-удобен за снимане от нисък ъгъл.
Под ъгъл 10 часа и на близко разстояние от мен се появи от нищото една речна чайка и цопна зрелищно във водата. Аз мигновено преместих обектива в посока на чайката. Стиснах шътър бутона като автофокус зоната беше поставена върху пръските във водата, за да фокусирам на мястото където след секунда щеше да изплува речната чайка и стиснах спусъка без да чакам. В този миг, буквално едновременно се появи и чайката от водата с голяма риба в устата, най-голямата която съм виждал речни чайки да вадят от водата на това място през последните няколко години.
Когато видях кадрите на екрана бях изключително щастлив, понеже се получиха две страхотни снимки. След като отворих снимките през софтуера на канон DPP и пуснах фокусните точки, видях че на първата снимка автофокуса не беше потвърден от апарата, което значи че апарата е заснел кадъра, благодарение на това че съм го сложил на режим C.Fn. III.2:3, за който писах малко по-горе.
Canon EOS 7D, Canon 400mm f/2.8 L IS, 1/4000 sec, f/4, ISO 250, Manual mode, AWB, Zone AF AI Servo
Следващата снимка вече беше потвърдена от автофокуса и беше остра там където е заковал фокуса. Така, имам най-интересните два кадъра, първия, в който чайката излиза от водата, и втория в който е непосредствено над водата с рибка.
Canon EOS 7D, Canon 400mm f/2.8 L IS, 1/4000 sec, f/4, ISO 250, Manual mode, AWB, Zone AF AI Servo
Значи на автофокуса му е трябвало “милисекунда“ за да прецизира фокуса от първия до втория кадър, което е фантастичен резултат.
март 8th, 2011 10:02
Евала ти. Много важен опит споделяш, а примера е фантастичен.
Поздравления за последната ти награда.
март 9th, 2011 01:38
Това е идеята, да споделям полезни неща за снимането, независимо дали говорим за фотоапарат, аксесоари, обективи, техники на снимане и т.н.
Радвам се че за теб статията е била полезна.
март 9th, 2011 13:19
Полезно!
Имаш правилен подход към нещата! Поздравления за наградата! Продължавай така!
март 10th, 2011 12:37
Много съм доволен от споделено, макар и да не ползвам 7д!
Трябва да поразкажеш и за големите матрици :)
Поздрави!
март 11th, 2011 11:56
Интересен и полезен текст!
П.С. Поздрави за сайта, с пожелания винаги да имаш какво да качваш и да тестваш на него!
март 11th, 2011 12:00
Благодаря :)
Ще има редовно и снимки и статии. Подготвям нови, само време не остава за сега …
януари 23rd, 2012 20:07
Браво.Може ли консултация? веднага искам да заявя, че съм абсолютен лаик, но желая да си купя фотоапарат с който мога да правя макро снимки, на луминисцентно осветление,но така че да няма отражения по сниманите предмети. Нужно е за да се снимат зъби на пациенти в стоматологичен кабинет.Т.е трябва да има много точно предаване на цвета на зъбите. без отражения и отблясъци. какво да си купя като откровенно казано разчитам на 2000 лв. бюджет
Ще бъда благодарен за съвет!
януари 25th, 2012 11:37
Привет,
доста трудна задача. Вярният бял баланс на подобно осветление е доста трудна задача, камо ли ако говорим за супер прецизно вземане на данни само по цвета на зъба от снимката.
Канон 7Д е скъпа машина за подобни неща, може и с едно 600д да се мине, т.к. снимките по-скоро ще са документални.
При всички положения една сива карта, с която да се взима верния баланс е задължителна. Аз като снимам предмети винаги взимам със сива карта белия баланс и после го задавам къстъм и така постигам завидна точност. Но не бих разчитал на кой да е апарат за определяне на полутоновете за правене на пломби, мостове и т.н.