Всяко непрофесионално тяло на канон има т.нар. “camera user settings”, които са директно достъпни чрез врътката за смяна на режимите за снимане (exposure mode dial), която се намира в горната лява част на апарата. Те са обозначени с C1, C2 и C3. Canon 7D, Canon 5D Mark II, 60D, 550D и другите модели от тези класове разполагат с тези режими.

Предполагам повечето от вас не са им обърнали подобаващо внимание, което е голям пропуск. Те служат за запаметяване на избрани настройки, които често ви се налага да ползвате и сменяте. Специално за репортажната и wildlife фотография правилното им настройване и използване ще улесни много работата ви.

С оглед на факта че всички съвременни фотоапарати предлагат видео заснемане, ще предложа настройки както за снимане, така и за видео клипове.

Всеки един от “camera user setting” режимите C1, C2 и C3 прави пълно копие на всички настройки в апарата ви към момента на настройването му – бял баланс, цветен профил, скорост, бленда, ISO стойност, кадри в секунда, заключено огледало и всичко останало.

Докато снимате на някой от “C” режимите може да правите каквито искате промени по настройките, така както бихте правили в M режим. Но всяка ваша промяна се нулира при смяна на режима, гасене на апарата или влизане в режим на готовност (заспиване, stand-by).

Снимането на екшън (wildlife, спорт) изисква обикновено бързи скорости и по-плитки бленди, за да не се вдигат много ISO стойностите. Освен това трябва да сме готови всеки момент за нещо непредвидено, така че режима на който ще назначим стойностите трябва да може да се пуска без да се налага да се погледне апарата.

Именно за него най-подходящ е C3. Независимо какво снимате в момента, стане ли екшън просто завъртате exposure mode dial-a до край в C3 и незабавно почвате да снимате.

Примерни настройки за C3 за нормален слънчев ден са 1/1250-1600 sec., f/4-6.3, ISO 400 или auto-ISO ако апарата има такова. При всяко снимане преди събитието е добре да си премерите светлината, за да може да въведете актуални и адекватни стойности на съответния режим.

На C2 слагам настройки за снимане на относително статичен обект (някоя спокойна птичка примерно): 1/125-320 sec., f/4-8, ISO 100-250 или auto-ISO. Така ще имате остри снимки без видим шум.

На C1 запаметявам видео режима – придържайте се към 1/50 sec., блендата може да е по-дълбока – ф/8-16, ISO 100. В нормален светъл ден ISO стойността винаги трябва да е най-ниската, за да не се налага да увеличавате ненужно скоростта, която от своя страна прави движенията на обекта да изглеждат по-малко плавни.

Специално за видеото е хубаво да се подготвите максимално, понеже в последствие нямате РОУ файл, с който да си правите каквото искате. Определянето на правилната цветна температура е решаваща.

Благодарение на качествените екрани, които влагат в съвременните апарати, може да разчитате че това което виждате са на практика реалните цветове, които после ще видите и на компютъра.

Предварително може да сложите +1 сатурация и намаляне контраста ако снимате в остра светлина за да придадете на видео клиповете повече пластичност.

Добре ще постъпите ако в силно слънце/остра светлина смените standart профил с neutral, който видимо намалява контраста и като цяло омекотява картинката. В neutral профила по избор може да вдигнете сатурацията на +2 или +3, т.к. neutral профил има по-измити цветове на стойностите си по подразбиране (default settings).

Важно е видеото да изглежда така добре, че после да не се налага да го дообработвате. Видео обработката си е една съвсем друга материя и изисква много повече време и знания, за да изглеждат нещата добре.

Имайте предвид че видеото на апарати като 7D и 60D не е много податливо на пост обработка, въпреки че сензора на тези апарати е доста по-голям от сензорите на стандартните видео камери (съответно е логично да очакваме по-добра динамика и гъвкав материал за обработка). Това е още една причина да се стараете да снимате готови видеа, които после само да монтирате.

С тези три режима и още един основен на M съм се оправял чудесно със снимане при различни обстоятелства, включително и множество видео клипове. Не по-малко важно е че готовите пресети означават по-малко движение и кликания по време на снимане на птици и диви животни, респективно по-малко безпокойство за тях.

Ако не се интересувате от видео, или вашия апарат не може да записва такова, на свободния “C” режим може да назначите настройки за slow-motion панинг, за да снимате по-често с този “творчески” похват – 1/5-50 sec., f/8-16, ISO 100 и обикновено леко недоескпониран кадър.

В заключение искам да изразя съжалението си че апарати като Canon 1D Mark IV и Canon 1D X нямат подобни C режими независимо под каква форма – дали копче или комбинация с джойстик или дори само софтуерно из менютата. Тези режими наистина са много ценни и полезни и вършат страхотна работа.


Споделяне на публикацията


Напиши коментар



Коментарите се публикуват след одобрение от страна на администраторите и модераторите на сайта. Администрацията не поема ангажимента да публикува всеки получен коментар и не дължи обяснение защо даден коментар е публикуван или не.

Полетата със звездичка са задължителни.

към началото