През годините фотографията се е трансформирала от хоби за авантюристи, изискващо солидни знания за боравене с техниката и обработка на филма, в общодостъпно занимание, за което не се изискват почти никакви предварителни умения.

В днешно време е необходимо само да се разходите до близкия магазин за техника, за да изберете от огромното разнообразие от напълно автоматизирани апарати тип point-and-shoot и да почнете да снимате – няма проявители, ленти, не се налага да фокусирате ръчно, пък и снимките се разглеждат веднага на екрана на апарата. Но най-важното нещо, без което и най-съвременния апарат не може да ви бъде от полза е визията на фотографа, особено когато говорим за творческата фотография.

Въпреки че тази статия е посветена на похватите при фотография на диви животни и птици, където в повечето случаи качественото регистриране на обекта зависи от добрата техника и предварителна подготовка, и тук много важен фактор си остава визията на фотографа, оригиналния поглед. Без нея снимката не би имала повече от документална стойност. Другият дори най-важен фактор за успеха при снимането на животни и птици са богатите познания за тях.

Преди да започнете да снимате диви животни или по-специално птици – най-вълнуващата и труднодостъпна орбита, по която е най-вероятно да се завихрите – е важно да си зададете няколко основни въпроса. Къде отивам да снимам? Какво и как ще снимам? По кое време на годината може да видя тези птици? По кое време на деня са най-активни видовете?

Без да сте наясно с тези неща може да си обикаляте баирите ден след ден, без дори да успеете да направите и един сносен кадър. Това разбира се го твърдя от личен опит, защото прохождането ми във фотографията на птици се основаваше на 100% емоция и ентусиазъм и никакви знания за видовото многообразие. Като начало е най-добре да се запишете на общообразователни курсове и след това да наблюдавате известно време поведението на птиците. След като сте придобили впечатления и знания може да направите първите опити в снимането.

Много е важно винаги когато снимате птиците да сте сигурни, че не ги притеснявате по време на гнездене и че не се намирате в близост до гнездото им. При подобни ситуации птиците може от уплаха да изоставят малките или яйцата и те да изстинат или пък малките птичета да умрат или да станат жертва на дребни хищници. Ако имате съмнения дали сте си изградили добър подход винаги може да се допитате до хора, които имат богат опит в областта – орнитолози, еколози, биолози и т.н.

Най-ценния „аксесоар“, с който трябва да се снабдите преди да хукнете да снимате е камуфлажа. Добре ще е ако и самите дрехи са ви камуфлажни – предлагат се в ловно-рибарските магазини и варират в зависимост от целите ви и разбира се бюджета. Аз лично предпочитам такъв, който имитира реални клони, листа и треволяк, въпреки че и стандартния тип „военен” също е много подходящ, защото е по-универсален.

Пончото представлява широко-скроено 3D камуфлажно платнище със стърчащи листа по него. Това пончо много помага да се слеете с обкръжаващата среда и помага да „успокоите обстановката”. Недостатък е че е направено от плътна (макар и лека) изкуствена материя, която много спарва през лятото.
 

3D пончото има и качулка, но липсва прикритие за очите, които също плашат птиците. Желателно е да се снабдите със специална камуфлажна мрежеста препаска, която обвива лицето и се прикрепя една за друга зад тила с лепка. Ако нямате такава мрежа за очи, поне не носете тъмни очила, които освен че блестят под определен ъгъл и приличат на огромни очи, което плаши птицата много повече, от колкото ако сте без очила.

Докато снимате и ако ситуацията позволява е най-добре да сте легнали на земята или поне седнали. В случай че около вас има естествено препятствие – камъни, трънки, храсти, дървета – може да се “долепите” до него. Така ще изглеждате най-малко подозрителен за животните и птиците около вас.

Ако стоите прав, дори и с отличен камуфлаж, птиците няма да ви допускат, т.к. вие ще представлявате заплаха за тях. Ако на същото място легнете на земята ще видите че същите тези птици след час, два ще са много по-спокойни и ще идват по-близо, въпреки че добре знаят че вие сте там.

Много удобна за летните жеги и силно слънце е камуфлажната шапка с периферия и плащ – пак от ефирна камуфлажна мрежа. Въпреки че мрежата е предвидена да покрива врата, аз много успешно съм я ползвал на обратно – покривам си очите и горната част на апарата и обектива – така не се налага да опасвате лицето си с отделна мрежа пък и е по-малко некомфортно.

Има и други по-скъпи варианти на 3D камуфлажни аксесоари, които не се продават в България, но може да се доставят при желание. Това зависи от опита на фотографа и личните му предпочитания. Друг интересен камуфлаж е с тревен мотив. Като го нахлузите наподобявате горско чудовище :)

Снимал съм с него няколко пъти и също съм много доволен. Ако сте на полето и снимате с него, сливането с околната среда е напълно. Недостатък е че обира всички трънки до които се докосне и е особено трудно да се предвижвате с него по пресечен терен, понеже непрекъснато се оплита в храсти и клони.

Докато снимате всеки един камуфлаж е от полза, но не забравяйте най-важното – поведението ви. От основно значение е да не правите резки движения докато снимате. Това важи с двойна сила за птиците в България, които са изключително плашливи заради прекомерния лов и бракониерски набези.

Тази статия е първата от серия подобни материали, посветени на фотографията на птици и диви животни.

И докато ние, хората правим жалки опити да „излъжем“ природата, вижте животните какви съвършени форми на камуфлаж са развили. Има още много да се учим, нали?


Снимките са на известния фотограф Art Wolfe.


Споделяне на публикацията


Коментари към “Как да снимаме птици и диви животни – подход и фото аксесоари”


  1. sauron69
    април 19th, 2011 08:18

    Похвално начинание, с нетърпение очаквам и следващи материали. Човек винаги има да научи, особено когато пък и е от „наши хора“ :)


  2. Nikolay
    април 19th, 2011 11:40

    О да, ще има, ще има. Аз редовно ги попълвам/изглаждам статиите, ако нещо съм пропуснал, понеже при писането се допускат грешки или неточности в изказа.

    Като ще има статия, нека да е на ниво. Така че като четеш нещо и видиш грешка или друго подобно, свиркай :)


  3. ekomitov
    август 16th, 2011 14:05

    Здравейте!
    Бихте ли написали в следващите статии повече за обективите, които са подходящи за снимане на диви животни. Познавам се с Иво Зафиров и той ми каза, че за да снимам елени, кози и др. обектив 200 мм е бил достатъчен. Или да се ползват думите на Вальо Почекански, че не са важни мм, а близостта до животното.
    Поздрави!


  4. Nikolay
    август 16th, 2011 20:11

    привет,

    специално за техниката ще има семинар, на който ще се говори за това.

    иначе подробна статия отдавна съм замислил по темата, и нея ще я публикувам като я напиша когато имам време.


Напиши коментар



Коментарите се публикуват след одобрение от страна на администраторите и модераторите на сайта. Администрацията не поема ангажимента да публикува всеки получен коментар и не дължи обяснение защо даден коментар е публикуван или не.

Полетата със звездичка са задължителни.

към началото